4 redenen om een mediatraining te volgen

4 redenen om een mediatraining te volgen

Kom je veel in aanraking met de media? Wil je weten hoe je jouw boodschap het best kunt overbrengen aan een journalist of een andere gesprekspartner? Dan is een mediatraining iets voor jou. Dit en nog veel meer word je dan aangeleerd, waardoor jij vol vertrouwen de media toe kan spreken.

Wat is een mediatraining?

Bij een mediatraining leer je kort gezegd hoe je met de pers en de media omgaat. Dit kunnen journalisten van kranten zijn, maar ook verslaggevers voor het journaal, andere televisieprogramma’s, de radio, tijdschriftjournalisten – alles wat met media te maken heeft. Als voorbeeld kun je kijken naar de verslaggevers van PowNed en hun omgang met politici. Je ziet dat ze dichtbij de politici gaan staan, uitdagende vragen stellen met een persoonlijk tintje en niet gemakkelijk opgeven. Wanneer je met zulke journalisten te maken krijgt, is het handig dat je je niet makkelijk uit het veld laat slaan door zulke vragen. Er zijn dus een aantal redenen om een mediatraining te volgen:

  • Je leert om te gaan met allerlei verschillende vragen, van lastige tot uitdagende
  • Je leert je boodschap zo goed en kernachtig mogelijk over te brengen
  • Je leert om overtuigend over te komen
  • Je leert te ontspannen ten overstaande van de media

Een mediatraining richt zich op de inhoud van je verhaal, maar ook de vorm. Soms ligt er op het ene aspect meer nadruk dan op het andere; dat komt door verschillende opvattingen over de manier waarop je het best indruk maakt op de kijker of luisteraar. Sommigen menen dat het vooral de vorm is die mensen overtuigt; anderen zeggen dat het de inhoud is waar mensen op letten. Wat betreft inhoud leer je om je boodschap beknopt te communiceren, om vragen op een slimme manier te beantwoorden en wat de juiste interviewtechnieken zijn – vanuit het perspectief van de geïnterviewde, deze keer. Qua vorm worden je dingen geleerd over je houding, je lichaamstaal, je uitspraak, je mimiek, en word je geholpen bij het onder controle houden van je stress en eventuele trekjes of ticks. Een voorbeeld van dat laatste is constant ‘eh’ zeggen of steeds friemelen aan je sieraden. Dit komt minder zelfverzekerd over en doet op die manier af aan je boodschap. Hoe wordt dit je vervolgens aangeleerd in een mediatraining? Vaak gebeurt dit door middel van rollenspellen met andere cursisten of acteurs. Dit kan worden opgenomen, waarna beelden worden teruggekeken en je feedback krijgt over je prestaties. Vaak zijn het realistische rollenspellen die je voorbereiden op het optreden in ‘de buitenwereld’.

Criteria voor een goede mediatrainer

Wanneer je een plek zoekt om een mediatraining te volgen, is het belangrijk dat je op een aantal dingen let. Degene die de mediatraining geeft, moet veel ervaring hebben met de media en zodoende ook over een grote hoeveelheid mediakennis beschikken. Daarnaast is het belangrijk dat de trainer een debatexpert is; hij of zij weet met welke technieken je een ander het best kunt overtuigen en hoe je tegenargumenten op een slimme manier kunt pareren. Verder is het belangrijk dat de trainer mensenkennis heeft – al zijn cursisten zijn immers verschillend. Iedereen heeft een andere debatstijl en uitstraling. De trainer moet hierop kunnen inspelen en moet je technieken kunnen aanleren die bij jou passen. Een bureau dat in dit alles gespecialiseerd is, is Lion.Academy. Je kunt hier verschillende trainingen volgen – de categorieën zijn:

  • Zilver: een presentatietraining
  • Goud: een mediatraining
  • Platinum: een presentatie- en mediatraining, inclusief media-advies en een bezoek aan een talkshow (denk aan Jinek of Pauw)

Geïnteresseerd? Dan is het aan te raden om eens een kijkje te nemen op https://lion.academy/. Succes!